Michal Menšík, väčšinový majiteľ a šéf startupu DodoMichal Menšík, väčšinový majiteľ a šéf startupu Dodo
Logistika poslednej míle ťahá. Podnikatelia Daniel Křetínský, Patrik Tkáč a Jakub Havrlant investujú do startupu DoDo 1,5 miliardy korún. Nadväzujú tak na svoju predošlú investíciu a navyšujú minoritný podiel. Majorita aj po aktuálnom investičnom kole zostane šéfovi spoločnosti Michalu Menšíkovi. DoDo chce použiť financie na podporu expanzie do nemecky hovoriacich krajín a na juh Európy. Česká spoločnosť za minulý rok vygenerovala tržby v hodnote takmer jednej miliardy korún, tento rok mieri na dvojnásobok.
Křetínsky, Tkáč a Havrlant spolu investovali do startupu DoDo už pred rokmi, ale vtedy ani teraz neboli konkrétne podiely špecifikované. Zástupcovia oboch spoločností iba uviedli, že „výrazný“ väčšinový podiel zostáva v rukách šéfa spoločnosti Michala Menšíka. „Investície do DoDo je pre nás atraktívne vo viacerých ohľadoch, pričom tým hlavným je fakt, že firma zaujímavým a inovatívnym spôsobom prepája logistiku poslednej míle s maloobchodom, čo sú oblasti, do ktorých v rámci širšej skupiny EP Corporate Group významne investujeme,“ uviedol za investorov Branislav Miškovič z EC Investments.
„DoDo zo startupu vyrástlo v šampióna svojho odboru a netajíme sa ambíciou ďalej pokračovať do európskej prvej biznisovej ligy,“ uviedol k novej investícii Menšík, ktorý v roku 2015 startup kúpil od miliardára Karla Komárka. DoDo funguje ako kuriér pre ostatné spoločnosti, týmto spôsobom dováža produkty pre zákazníkov Košíka, Penny alebo Tesca. „DoDo je špecialistom dodávok takzvanej poslednej míle, spája firmy s ich zákazníkmi. Jedným šetria náklady, pretože nemusia sami prevádzkovať logistiku, druhým vďaka svojej efektivite šetria čas,“ vysvetľuje partner poradenskej spoločnosti Deloitte Jiří Sauer.
Ako bude vyzerať investičný rok 2022?
V minulých rokoch DoDo expandovalo do Bulharska, Maďarska, Nemecka, Poľska, Rakúska a na Slovensko. „V porovnaní s minulým rokom výrazne vzrástol podiel tržieb DoDo pripadajúcich na zahraničné trhy, a to už zhruba na 50 percent,“ opisuje Menšík.
DoDo chce vďaka 1,5 miliardy korún vybranej od ťažkých váh českého biznisu podporiť svoju prítomnosť v nemecky hovoriacich krajinách a novo expandovať na juh Európy. „Česká e-commerce je vďaka svojmu zameraniu na zákazníka v porovnaní s európskou konkurenciou veľmi konkurencieschopná. České firmy prinášajú na zahraničné trhy riešenia a služby, ktoré nie sú v daných krajinách štandardom,“ hovorí Jiří Sauer z Deloitte. „Nielen že verím, že DoDo svoju zahraničnú expanziu zvládne, ale som presvedčený, že v nej bude ešte úspešnejší, než čakáme,“ dodáva.
Dr.Max rozšíri rozvážku liekov z e-shopu do Brna a Ostravy. Tovar budú voziť elektrické dodávky
V posledných rokoch DoDo udržuje medziročný rast tržieb na dvojnásobnej úrovni, v roku 2020 spoločnosť utŕžila 433 miliónov korún, v minulom roku tržby dosiahli takmer miliardu korún. Na budúci rok Menšík plánuje, že DoDo utŕži dve miliardy korún.