V dnešnom konkurenčnom a nestálom ekonomickom prostredí je dôležité, aby každý v organizácii mal prehľad o firemnej stratégii a aby sa uistil, že jeho osobné ciele a plány oddelenia sú v súlade so zámermi firemnými. To si však vyžaduje zavedenie štruktúrovaného procesu riadenia. To je úloha procesu podnikového riadenia výkonnosti (CPM) a softvérovej platformy.
Aký je rozdiel medzi riadením podnikového výkonu (CPM) a plánovaním podnikových zdrojov (ERP)?
ERP systémy pomáhajú organizáciám „riadiť“ ich podnikanie na každodennej báze. To znamená prijímanie objednávok, výroba produktov, ich distribúcia, fakturácia a inkasa, nákupy a platby, odpisovanie dlhodobého majetku a všeobecné účtovníctvo.
Procesy a softvér CPM ako doplnok k systémom ERP pomáhajú organizáciám „riadiť“ podnikanie. Primárnou úlohou CPM je pomáhať organizáciám prepojiť ich podnikovú stratégiu a ciele s ich plánmi a vykonávaním v nepretržitom cykle riadenia.
6 krokov v cykle CPM
Stanovenie cieľov – firemné obchodné stratégie obvykle obsahujú súbor strategických cieľov a zámerov. Tie by mohli byť kvantifikované vo forme cielených príjmov alebo rastu výnosov, ROI (návratnosti investícií), podielu na trhu, spokojnosti a udržania zákazníkov, uhlíkových emisií, udržania zamestnancov, diverzity zamestnancov, incidentov pracovnej sily a mnohých ďalších.
Modelovanie – modelovanie scenárov je dôležitým krokom pri prevode firemných cieľov a zámerov na obchodné modely. Je to nevyhnutný nástroj na pochopenie kľúčových obchodných faktorov, ako je to, čo poháňa rast tržieb. Vďaka pochopeniu a flexibilite kľúčových obchodných faktorov môžu manažérske tímy vytvoriť strategický finančný plán na 3 až 5 rokov s viacerými scenármi, ktoré je potom možné previesť do ročných rozpočtov a prevádzkových plánov.
Plánovanie – plánovanie je kritickým krokom pre prevedenie podnikovej obchodnej stratégie do realizácie. Prostredníctvom ročného prevádzkového plánu alebo procesu zostavovania rozpočtu sú podnikové krátkodobé ciele a ciele oznámené v celej organizácii, aby sa proces začal.
Konsolidácia – finančné výsledky je potrebné pravidelne zhromažďovať a konsolidovať, aby sa vytvoril obraz finančnej výkonnosti. Tento proces zvyčajne prebieha mesačne a zahŕňa prevod mien, medzipodnikové eliminácie, alokácie, účtovanie čiastočného vlastníctva a vykazovania v súlade s účtovnými štandardmi.
Reporting – ruka v ruke s konsolidáciou ide reportovanie finančných a prevádzkových výsledkov interným a externým zainteresovaným stranám. To prichádza v rôznych formách, vrátane finančných výkazov a regulačných dokumentov, kníh správnej rady a výkazov manažmentu.
Analýza – analýza finančných a prevádzkových výsledkov zahŕňa porovnanie skutočných výsledkov s pôvodným rozpočtom alebo najnovšou prognózou a pochopenie príčin podstatných odchýlok. Zahŕňa tiež porovnávanie výsledkov bežného obdobia s predchádzajúcimi obdobiami a vykonávanie analýzy trendov, rovnako ako porovnávanie výnosov a ziskov naprieč produktovými radmi, divíziami, zákazníckymi segmentmi, kanálmi a ďalšími aspektmi podnikania.